Pavasaris – tai pats neramiausias metas motociklininko galvoje ir širdyje. Po ilgos žiemos, o motociklininkui žiemos visada užtrunka per ilgai, ateina pirmos pavasario šiltos dienos viliojančios išvažiuoti savo motociklu. Tai labai laukiamos motociklininkui dienos – pilnos entuziazmo bei emocinio antplūdžio. Tai būna pirmos saulėtos dienos kai oro temperatūra tesiekia 5 – 9 laipsnius šilumos, o kelio danga dar keliais laipsniais vėsesnė. Iš po žemos šalikelėse, o kai kur ir viduryje eismo juostos, guli kelininkų palikti smėlio su druska mišinių likučiai. Taip pat staigmena gali tapti “žiemos” palikti pavojingi ”spąstai” – duobės ir aptrupėjusi asfalto danga šalikelėje. Kai kuriose šešėlyje esančiose vietose išsilaikiusios sniego sangrūdos po truputį tirpdamos “niekšiškai” upeliais lieja vandenį ant šaltos kelio dangos. Dėl vis pasitaikančių šlapių atkarpų automobilių šoniniai langai bei veidrodžiai būna padengti purvu. Ką gi visa tai mums reiškia ?
Atsižvelgiant į mūsų klimato ypatumus bei kelininkų darbo metodikas, kelio dangos kokybė pavasario pirmomis pasivažinėjimo dienomis yra ypač pavojinga savo klastingomis sąlygomis! Tokiomis eismo sąlygomis važiuoti reikia ypatingai atsargiai ir dėmesingai, savo ir kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Gal esate patyrę kaip yra sunku plaukti pirmąją maudymosi dieną jūroje ? Kaip sunku išlaikyti pusiausvyrą pirmą kartą po žiemos atsistojus ant riedučių? Arba koks būna po vasaros nerangus pirmasis nuo kalno nusileidimas su slidėmis? Panašiai yra ir pirmomis dienomis važiuojant su motociklu. Todėl savo turimus vairavimo įgūdžius turime vertinti su -20-30% korekcija. Musu protas, o taip pat ir kūnas turi prisiminti tai, ką išmokome praeitą sezoną.
Kelio danga
Vėsi kelio danga ir motociklo padangos turi prastesnį sukibimą. Priklausomai nuo padangų kokybės ir tipo bei kelio dangos tipo, sukibimas yra tik apie 60-80% nuo idealaus 100%. Tai reiškia, jog jūsų stabdymo kelias pailgėja. Prie viso to, kelyje neretai pasitaiko smėlio likučių. Tokioje kelio atkarpoje sukibimas tesiekia apie 20-30% nuo idealaus 100%. Pakliuvus ant tokios vėsios ir smėlėtos kelio dangos posūkyje galima turėti daug rimtų nemalonumų. Slystant posūkyje galima taisytis klaidas teisingai valdant motociklą, bet čia gali koją pakišti smėlio užteršta, šlapia arba po žiemos aptrupėjusi šalikelės kelio danga, kurioje motociklas ir vėl praras sukibimą. Taigi, vėsi, smėliu užteršta, šlapia ir pažeista kelio danga yra labai blogas derinys.
Būtina turėti tai omenyje ir pirmąjį pavasario laikotarpį (1-1,5 mėn.) važiuoti ypač dėmesingai kelio būsenos atžvilgiu. Pirmais pavasario mėnesiais kelininkai valo ir taiso kelius, į ką taip pat reikia atsižvelgti. Kai kuriuos kelio pažeidimus kelininkai užtaiso šaltuoju asfaltu, kuris yra prastos kokybės ir greitu metu pradeda trupėti tuo pačiu užteršdamas kelio dangą biria frakcija. Dar pavasarį būna dažni lietūs, o važiavimas per lietų ir po lietaus taip pat turi tam tikrų pavojų ir netikėtimų. Apie juos galite pasiskaityti mano praėjusiame straipsnyje – Važiavimas per lietų ir po lietaus.
Motociklas
Kas yra motociklas ? Draugas, aksesuaras, meilės objektas, sporto įrankis ir t.t….? Kas jums bebūtų motociklas, pirmiausia, tai yra transporto priemonė ir sudėtingas techninis įrenginys turintis daug skirtingų judančių mazgų bei elementų. Tai reiškia, jog po 4-6 mėnesių stovėjimo kai kurie mazgai gali veikti nekorektiškai. Labai priklauso kur ir kaip žiemą buvo saugomas motociklas, koks jo amžius ir panašiai. Prieš pajudant į intensyvų eismą, rekomenduojama motociklą pratestuoti. T.y. pasitikrinti kaip veikia stabdžiai, šviesos, garsinis signalas, vairo mechanizmas ir amortizatoriai. Būtinai reikia patikrinti padangų oro slėgį. Taip pat gerai būtų prieš važiuojant sulaukti kol motociklo variklis įkais iki maksimalios leistinos darbinės temperatūros. Taip patikrinsime ar nėra tepalo ir aušinimo skysčio nutekėjimo, ir ar korektiškai veikia termostatas bei oro ventiliatorius. Pavažiavus pirmus dešimtis kilometrų būtų gerai sustoti saugioje vietoje ir atidžiai apžiūrėti motociklą dar karta ar nėra kokių nors gedimų (tepalų, aušinimo skysčio tekėjimo, amortizatorių tepalo sunkimosi ir t.t.).
Apranga
Pavasarį, šaltuoju metu, būtina rengtis šiltus drabužius, nes tai įtakoja kraujotaką ir raumenų darbo greitumą bei tikslumą, kas yra labai svarbu motociklo valdyme. Taip pat sušalęs žmogus nori kuo greičiau grįžti namo, kas gali išprovokuoti važiuoti greičiau, o tai jau yra pavojinga. Patartina mūvėti ryškia aprangą arba ryškiaspalvę liemenę geresniam matomumui užtikrinti.
Ypač svarbu išlaikyti šiluma rankų pirštuose tam, kad išliktų gera motorika ir adekvatus jautrumas jėgos perdavimui stabdant kas yra labai svarbu važiuojant slidžia danga. Tam yra gaminamos pašiltintos pirštinės ir šildomos rankenėlės. Tai vertinga ir svarbi investicija užtikrinanti saugų ir komfortišką važiavimą motociklu šaltuoju metu. Šalmas su nerasojančiu stikliuku užtikrins gerą matomumą ne tik vėsų rytą bet ir lyjant lietui.
Pozicija eismo juostoje
Prieš išvažiuojant į kelią būtina pasitikrinti ar motociklas techniškai tvarkingas. Pirmus kelis kilometrus patartina važiuoti ramiai kaip per lietų dėl neįšilusių padangų ant šaltos pavasarinės kelio dangos. Eismo juostoje laikytis trajektorijos vedančios kuo sausesne ir švaresne kelio danga. Tai dažniausiai būna automobilių ratų judėjimo trajektorija eismo juostoje. Ypatingai būti atsargiems prieš “aklus” posūkius ir staigias įkalnes, nes iš anksto neįmanoma įvertinti kokia kelio danga bus po to. Vengti važiavimo paskui didelio gabarito automobilius, nes jie užstoja kelio dangos matomumą. Dėl to galima laiku nepastebėjus pakliūti į “spąstus” – duobę, smėlio sangrūdą ar atlūžusio asfalto gabalą.
Taip pat vertėtų važiuojant paskui automobilius išlaikyti didesnę nei įprastai distanciją. Netikėtai kelyje atsiradus kliūčiai automobilis sustos greičiau, nes jo stabdymo kelias slidžia danga įprastai yra trumpesnis. Važiuojant vingiuotu keliu būtų protinga sumažinti savo greiti 30-50% nuo to, kokiu galėtumėte įveikti šią kelio atkarpą idealiomis oro sąlygomis. Kelio ruožuose kur visą dieną išsilaiko pavėsis, reikia būti ypač atsargiems. Tokiose vietose kelio danga būna vėsesnė ir drėgnesnė, o tai reiškia blogesnį ratų sukibimą nei važiuojant kelis dešimtis metrų prieš tai. Nuolat analizuokite kelio dangą ir kontroliuokite savo greitį.
Nepamirškite:
- vėsi kelio danga ir motociklo padangos turi prastesnį sukibimą. Priklausomai nuo padangų kokybės ir būsenos bei kelio dangos tipo sukibimas yra tik apie 60-80% nuo idealaus 100%. Kelio atkarpoje su smėliu sukibimas tesiekia apie 20-30% nuo idealaus 100%, o tai reiškia jog jūsų stabdymo kelias pailgėja.
- po 4-6 mėnesių stovėjimo kai kurie motociklo mazgai gali veikti nekorektiškai. Prieš pirmąjį išvažiavimą pasitikrinti kaip veikia stabdžiai, šviesos, garsinis signalas, vairo mechanizmas ir amortizatoriai. Būtinai reikia patikrinti padangų oro slėgį.
- šaltuoju metu būtina rengtis šiltus drabužius, nes tai įtakoja kraujotaką ir raumenų darbo greitumą bei tikslumą, kas yra labai svarbu motociklo valdyme. Ypač svarbu išlaikyti šilumą rankų pirštuose tam, kad išliktų gera motoriką ir adekvatus jautrumas jėgos perdavimui stabdant, kas yra labai svarbu važiuojant slidžia danga. Šalmas su nerasojančiu stikliuku užtikrins gerą matomumą ne tik vėsų rytą bet ir lyjant lietui.
- pirmus kelis kilometrus važiuoti ramiai kaip per lietų dėl neįšilusių padangų, laikytis trajektorijos vedančios kuo sausesne ir švaresne kelio danga, būti atsargiems prieš “aklus” posūkius ir staigias įkalnes, nes iš anksto neįmanoma įvertinti, kokia kelio danga bus po to.
- naudokite ryškia aprangą arba ryškiaspalvę liemenę, papildomus atšvaitus. Visos priemonės, kurios padeda jums būti labiau matomiems eisme gali išgelbėti jus nuo nelaimingų atsitikimų.
Gero kelio !
Arūnas Balčiūnas
www.motokelione.lt
Facebook
Instagram
No Comment